10. Sınıf Dil ve Anlatım 2. Dönem 2. Yazılı Soruları ve Cevapları

Adı Soyadı
Sınıf : No :

2013-2014 Öğretim Yılı
10. Sınıf Dil ve Anlatım Dersi 2. Dönem 2. Yazılı Sorularıdır

Her sabah, gözlerimi gökyüzünden gelen paslı seslerin gıcırtısıyla açıyorum. Sanki binlerce çelik makas, gökyüzünün lacivertliğini doğramak için durmadan açılıp kapanarak, havada cehennemi bir gürültü ile çakıyor. Bulutlarsa bir araya toplanmış, sınırsız bir neşe içinde sokaktan çekilen el ayağa karşı yengilerini kutluyorlar.”
1 - Yukarıdaki metinden aşağıda istenenlere uygun örnekler bulup karşılarına yazınız. ( 10 puan )
İnsandan doğaya aktarma:
Duyular arası aktarma:
Ad aktarması :
Benzetme:
2 – Metinde altı çizişmiş olan sözcükleri çeşidi ve yapısı bakımından inceleyiniz ? ( 10 puan )

3- Aşağıdaki metinde geçen zarfları göstererek çeşitlerini belirtiniz ? ( 10 puan )
Arkadaşım, telefonda dönem ödevlerinin yarın teslim edileceğini söyledi. Ben bunu tamamen unutmuştum. Ne yapacağımı düşünürken annem içeri girdi ve “ Böyle ne üzülüyorsun? Biraz geç yatarsın bitirirsin. ” dedi.

4-Aşağıdaki cümleleri anlatım bozukluklarını düzelterek yeniden yazınız. ( 10 P )
İncelemelerde bazı yayınların silik ve okunaklı olmadığı görüldü.
…………………………………………………………………….
Yaşamı boyunca insanlara iyilik etti; ama hep kötülük gördü.
…………………………………………………………………….
Bu memleket niçin bizim? Dört yüz atlıyla Orta Asya’ dan gelip fethettiğimiz için mi? Böyle diyenler gerçekten benimsemiyor, anayurt saymıyorlar bu memleketi. Gurbette biliyorlar kendilerini yaşadıkları yerde. Frigyalılar, Yunanlılar, Persler, Romalılar, Bizanslılar, Moğollar’da fethetmişler Anadolu’ yu. Ne olmuş sonunda? Anadolu onların değil, onlar Anadolu’nun malı olmuş. Bu memleket bizim olduğu için bizim. Fethettiğimiz için değil.”
5-Paragrafın anlatım biçiminin ne olduğunu yazınız. ( 10P)
……………………………………………………………………

6-Aşağıdaki fiilleri özneleri ve nesnelerine göre çatıları yönünden inceleyiniz. (20 P)
Yaşlı adam köşedeki masaya oturdu. O vefasız yıllarca seni ağlatmış.
Öznesine göre : Öznesine göre :
Nesnesine göre: Nesnesine göre:

  1. Desem ki sen benim için
Hava kadar lazım, su gibi aziz bir şeysin
Nimettensin, nimettensin
İnan bana sevgilim inan
Evimde şenliksin, bahçemde bahar
Ve soframda eski bir şarap
Bırak ben söyleyeyim güzelliğini
Kuşlarla beraber.”
Metindeki edatları bularak yazınız. ( 20 P)



8-Kanıtlayıcı anlatımın özelliklerini yazınız.(10p)




10.SINIF DİL VE ANLATIM 2. DÖNEM 2. YAZILI CEVAP ANAHTARI


1 İnsandan doğaya aktarma: Bulutlar sınırsız bir neşe içinde yenilgilerini kutluyor.
Duyular arası aktarma: Paslı seslerin gıcırtısı görme – işitme
Ad aktarması : el ayak ( insanlar için )
Benzetme: Şimşekler çelik makasa benzetilmiş.

2 – bilerce : sıfat - türemiş durmadan : zarf - türemiş
Toplanmış : fiil - türemiş sınırsız . sıfat - türemiş yengilerini . isim - türemiş

3- yarın :zaman z. Tamamen : durum z. düşünürken : zaman z içeri . yer- yön z
Böyle : durum z. ne : soru z. biraz: azlık-çokluk z. geç : zaman z.
4- İncelemelerde bazı yayınların silik ve okunaklı olmadığı görüldü.
İncelemelerde bazı yayınların silik olduğu ve okunaklı olmadığı görüldü.
Yaşamı boyunca insanlara iyilik etti; ama hep kötülük gördü.
Yaşamı boyunca insanlara iyilik etti; ama insanlardan hep kötülük gördü.

5-Tartışmacı anlatım kullanılmıştır.

6. Yaşlı adam köşedeki masaya oturdu.
Öznesine göre : etken
Nesnesine göre: geçişsiz
O vefasız yıllarca seni ağlatmış.
Öznesine göre : etken
Nesnesine göre: oldurgan

7- * kadar :edat * gibi : edat

* ile : edat * için : edat

  1. 1.İnandırma, aydınlatma kendi görüşünü kabul ettirme amaç edinilir.
2. Tanımlama ve açıklama önemlidir.
3. Kelimeler ve kelime grupları gerçek anlamında kullanılır.
4. Örneklere ve farklı düşüncelere başvurmak önemlidir.
5. Bazı kelime ve kelime grupları konudan kopmamak için tekrar edilir.

Load disqus comments

0 Yorumlarınız