9. Sınıf Türk Edebiyatı Sayfa 116 - 117 Soruları ve Cevapları ( Fırat Yayıncılık )

Sayfa 116-117

8.Metin- 9.Metin
26. Alişimin Kaşları adlı metnin anlatıcısı, bize olayları Şehrazat’a anlattırır. Şehrazat’a anlattırır. Azarın olayları kahramanlardan birine anlattırdığı bakış açısına “ kahraman anlatıcının bakış açısı” denir.
27. Bin Bir Gece Masalları adlı metnin yazarı olayları Şehrazat’ın ağzından nakleder.
10.Metin
28.
a.Paragraftaki anlatıcı her şeyi biliyor. İlahi bakış açısıyla olayı anlatıyor.
b. Paragraftaki anlatıcının bilgisi, kahramanların birinin bilgisiyle sınırlıdır. Kahraman, anlatıcının bakış açısıyla olayı anlatıyor.
c. Paragraftaki anlatıcı, bir kamera tarafsızlığıyla olup biteni ifade ediyor. Gözlemci, anlatıcının bakış açısıyla anlatıyor.
29.
Betimleme:
Alişimin Kaşları: Yayınevinin bulunduğu sokak ve cadde betimlenmiştir.
Bin Bir Gece Masalları: betimleme yok
Anne Kalbi: Betimleme yok
Açıklama:
 Alişimin Kaşları: Aliş’in tramvaya binişi.
Bin Bir Gece Masalları: Metin açıklama yoluyla oluşturulmuştur.
Anne Kalbi: Açıklamaya dayalı anlatım vardır.
Tahlil:
Alişim’in Kaşları: Bilet parasını vermek üzereyken aklından geçenler
Bin Bir Gece Masalları: Tahlil yok
Anne Kalbi: Annenin duyguları, kendi ifadeleriyle tahlil edilmiştir.
30.hafifledi: azaldı, kesildi
Köprüye yaslanmışlar: köprüye yanaşmışlar
Sabah uykusuna dalmışlardı: Henüz iş başlamamıştı
Dünyalar benim oldu: çok sevindim
Selam göndermişsin: Beni hatırlamışsın, unutmamışsın
Bu kelime ve kelime grupları yan ve mecaz anlamlarda kullanılmıştır. Metinlerde dil sanatsal işlevde kullanılmıştır.
31. Metinlerde kelime ve kavramların yan ve mecaz anlamlarda kullanıldığını bilmekteyiz.
32.
Alişim’in Kaşları: Hımm, vah vah, yaa!, göz atmak, gururuna yedirememek, hafiflemek, dağılmak, altın sarısı, ilk, açık mavi, Mevsimin ilk ışıkları altın sarısına benzetilmiş, Gururuna yediremedi, Matbaanın kapısındaki gürültü biraz hafifledi, Tünelden sıcak sıcak bir makine kokusu yayıldı, Denizden gelen rüzgar, koltuğun altındaki gazeteleri buruşturdu.

Anne Kalbi: Ahmedim yavrum!- akşam sabah, garip garip, alım satım- alameyordum, gomşu gidiyom, amanın- bir, iki, yiğit- Dünyalar benim oldu- Geceleri hep düşüme giriyorsun- Dün senin bulunduğun memleketten bizim gomşu Hasan Efendi geldi- Kim bilir ne kadar işlerin vardır da bana mektup yazamazsın.
Load disqus comments

0 Yorumlarınız