Türkçe Cümle Vurgusu Nedir? Cümle Vurgusu Örnekleri


Cümlede anlamca en çok önemsenen öge, vurgulanan ögedir. Cümlede vurgu değişik yollarla sağlanır.
Aşağıda hangi yollarla vurgu yapıldığı belirtilmiş, cümlelerde vurgulanan ögeler altı çizili olarak gösterilmiştir.

Yüklemden önceki öge, vurgulu ögedir; yüklem cümlenin başındaysa vurgulu öge yükle olur.
  • Bana hediyemi kargoyla yarın babam gönderecekmiş.
(özne)
  • Bana kargoyla yarın babam hediyemi gönderecekmiş.
(nesne)
  • Kargoyla yarın babam hediyemi bana gönderecekmiş.
(dolaylı tümleç)
  • Bana kargoyla baba hediyemi yarın gönderecekmiş.
(zarf tümleci)
  • Bana yarın babam hediyemi kargoyla gönderecekmiş.
(ilgeç tümleci)
  • Gönderecekmiş bana kargoyla yarın babam hediyemi.
(yüklem)


Bağlaç olan “de, da” vurguyu kendinden önceki ögeye çeker.

  • Annem de bizleri akşam parka götürecek.
(özne)
  • Annem bizleri de akşam parka götürecek
(nesne)
  • Annem bizleri akşam da parka götürecek.
(zarf tümleci)
  • Annem bizleri akşam parka da götürecek.
(dolaylı tümleç)

Soru eki olan “mi” vurguyu kendinden önceki ögeye çeker.
  • Annem mi bizleri akşam parka götürecek?
(özne)
  • Annem bizleri mi akşam parka götürecek?
(nesne)
  • Annem bizleri akşam mı parka götürecek?
(zarf tümleci)
  • Annem bizleri akşam parka mı götürecek.
(dolaylı tümleç)

Cümle içindeki soru anlamı taşıyan sözcükler, vurguyu kendi üzerinde taşır.

  • Dün çarşıda kim sana beni sormuştu?
(özne)
  • Az önce ne düştü çantadan?
(özne)
  • Telefonla kimi aradın demin?
(nesne)
  • Sen nereden aldın bunları?
(dolaylı tümleç)
  • Orada kimlerde kalacaksın?
(dolaylı tümleç)
  • Onlar ne zaman buraya gelecek?
(zarf tümleci)
  • Sizler kiminle bu konuyu görüşeceksiniz?
(edat tümleci)
  • Sana bunları söyleyen hangisiydi?
(yüklem)

Load disqus comments

0 Yorumlarınız